Офіційний сайт Нетішинського НВК





Нетішинський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів та ліцей"







ВИКОРИСТАННЯ ІКТ В НАВЧАЛЬНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

(Уроки світової літератури, російської мови, позаурочні заходи)


Підготувала
вчитель світової літератури,
«старший вчитель» вищої категорії
Нетішинського НВК «Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів та ліцей»
Форсюк Валентина Миколаївна

Рецензент Кінах Л.В.,
методист МК відділу освіти


Рекомендовано до друку науково – методичної радою Нетішинського НВК «Загальноосвітня школа І – ІІ ступенів та ліцей»,
протокол № 2 від 16 січня 2012 року




   В посібнику здійснена спроба створення уроків з мультимедійним супроводом, що містить текстові, аудіо- і відеофайли, підготовлено добірки завдань для виконання. Підготовлений на паперовому та електронному носіях посібник допоможе вчителю світової літератури та російської мови використовувати ІКТ на уроках літератури (7клас, 11 клас) та в позакласній роботі.
   Використання мультимедійного супроводу під час проведення уроків є обов'язковим



З М І С Т


Вступ
Жити – означає бути людиною (Урок світової літератури, 7 клас)
Рукописи не горять... (Урок світової літератури, 11 клас)
Имя прилагательное (Урок русского языка, 6 класс)
З книгою чи компютером у ХХІ столітті? (Позакласний захід для учнів різновікового складу)
Список використаних джерел



ВСТУП


   В галузі шкільної освіти взято курс на гуманізацію і демократизацію навчання, а головною його метою стає розвиток особистості як найвищої цінності суспільства. Одним із напрямків формування особистості школяра як творчої, розвитку позитивних якостей кожного учня, його потенційних можливостей є впровадження ІКТ. Саме на особистісних аспектах комп’ютерно-орієнтованих і телекомунікаційних технологіях в навчальному процесі акцентує увагу В.М. Мадзігон [5, 6] зазначаючи, що ІКТ мають відкрити нові шляхи і дати широкі можливості для подальшої диференціації навчання, всебічної активізації творчих, пошукових, особистісно-орієнтованих, комунікативних форм навчання, підвищення його ефективності, мобільності й відповідності запитам практики. Тому диференціація та максимальна індивідуалізація навчального процесу через впровадження ІКТ з урахуванням інтересів і здібностей учнів сприятиме становленню всебічно розвиненої особистості.
   Психолого-педагогічні та методичні основи проблеми застосування програмних засобів навчального призначення досліджували М.І. Жалдак, В.М. Мадзігон, Ю.О. Дорошенко, В.В. Лапінський та інші. В наукових працях цих вчених сформульовані основні педагогічні вимоги, розглянуті дидактичні та методичні принципи, які повинні враховуватися при розробці і впровадженні нових електронних засобів. Програмні засоби навчального призначення мають відповідати вимогам доцільності створення і практичного застосування, які полягають в тому, що електронні засоби слід наповнювати таким змістом, який найбільш ефективно може бути поданий і засвоєний переважно з використанням комп’ютера.
   Процес засвоєння матеріалу повинен відбуватися у відповідності з методами пізнання, а саме: науковим експериментом, через здійснення аналізу, синтезу, порівняння, пошуку аналогій, індукції та дедукції, абстрагування і конкретизації, систематизації і узагальнення. Способи подання навчального матеріалу, форми і методи організації навчальної діяльності мають відповідати рівню підготовки учнів та їх віковим особливостям. Досягнення успіху кожним школярем може бути забезпечене саме завдяки доступності навчального засобу.
   Завдяки перевагам подання графічних та інших даних засобами ІКТ закладаються істотні передумови успіхів у навчанні: емоційне включення, гностичність, емоційне сприйняття даних. Принцип наочності полягає не стільки в можливості пасивного споглядання учнями моделей, як в активній перетворюючій діяльності, в процесі якої школярі самостійно створюють образи. Якщо електронні засоби дозволятимуть школярам добудовувати чи видозмінювати власні моделі та образи, тоді можна очікувати на значне підвищення ефективності навчання. Адже аналізуючи динамічні моделі, встановлюючи суттєві зв’язки між їх складовими, виділяючи певні ознаки, школярі формуватимуть прийоми мисленневої діяльності.
   М.І. Жалдак акцентує увагу на тому, що особливого значення при використанні ІКТ в навчальному процесі набуває розвиток творчого мислення школяра через реалізацію проблемної ситуації чи постановку задачі; самостійне вироблення критеріїв добору потрібних операцій, що приводить до рішення завдання [2, 7]. Тобто, головною є дидактична вимога розвитку інтелектуального потенціалу школяра, що передбачає формування певного стилю мислення, формування уміння приймати оптимальні рішення тощо. З впровадженням педагогічних програмних засобів навчання потребує вирішення проблема підвищення кваліфікації вчителя в галузі ІКТ, пошук нових шляхів удосконалення якості його підготовки та перепідготовки, формування уміння поєднувати традиційні методичні системи навчання з комп’ютерно-орієнтованими, використовувати їх для підготовки, супроводу, аналізу, коригування навчального процесу.
   Головною педагогічною метою мого досвіду є використання мультимедійних технологій на уроках світової літератури. Які ж переваги уроку з мультимедійним супроводом я знайшла для себе? Перш за все, зацікавленість учнів. Сучасні діти – це діти екранної інформації. Інформація екрану монітора, інтерактивної дошки, проектора, телевізора сприймається ними набагато краще, ніж книжна інформація.
   В посібнику здійснена спроба створення уроків з мультимедійним супроводом, що містить текстові, аудіо- і відеофайли, підготовлено добірки завдань для виконання. Підготовлений на паперовому та електронному носіях посібник допоможе вчителю світової літератури та російської мови використовувати ІКТ на уроках літератури (7клас, 11 клас) та в позакласній роботі з метою формування таких позитивних якостей особистості школяра, як розумова активність, пізнавальна самостійність, пізнавальний інтерес, потреба в самоосвіті, здатність адаптуватися до мов, що змінюються, ініціатива, творчість Завдяки запропонованому формату уроку можна ефективно проводити дослідження текстів, висувати і перевіряти гіпотези, аналізувати отримані результати, систематизувати, узагальнювати. Тобто формувати у школяра навички мислення високого рівня. Значну увагу приділено питанню формування інтелектуально-евристичних здібностей учня
   Конспекти уроків містять: сформульовані тему, мету, завдання уроку, перелік необхідного обладнання; визначену структуру кожного етапу, опис дій учителя та учнів на кожному етапі уроку (заходу). Таким чином, при створенні традиційних чи електронних уроків визначальними їх критеріями мають бути відповідність дидактичним принципам, спрямованість змісту на розвиток особистості через забезпечення двох рівнів складності – базового змісту та поглибленого чи додаткового, наявність зразків завдань, відповідей, міркувань тощо.
   Використання ІКТ в навчальному процесі має бути доцільним, оптимально виправданим, тому вчителю необхідно бути компетентним в питанні добору раціональних методів та засобів навчання у відповідності до цілей, змісту навчання та індивідуальних особливостей учнів, їх нахилів і здібностей. Необхідним для вчителя в ході використання педагогічних програмних засобів є уміння добирати і разом з учнями формулювати мету дослідження, здійснювати постановку задач, висувати гіпотези самому і спонукати до цього учнів, будувати інформаційні моделі досліджуваних процесів і явищ, аналізувати їх за допомогою ІКТ та інтерпретувати отримані результати, систематизувати, осмислювати і формулювати висновки, узагальнювати спостереження, передбачати наслідки прийнятих рішень та вміти їх оцінювати.