фон сторінки бібліотека

Шкільні бібліотекарі

Булгакова Г.А.,
завідувач бібліотекою Нетішинського НВК



Матвійчук Т.Г.,
бібліотекар Нетішинського НВК



Роль шкільної бібліотеки у розвитку інформаційної культури творчої особистості




   Одним із основних завдань системи національної освіти є підтримка обдарованих дітей та молоді, розвиток їх творчих здібностей, формування навичок самоосвіти і самореалізації особистості. Обдарованість – надбання не лише особистості, яка нею володіє, а й усього людства, тому цим надбанням необхідно вміло розпорядитися, надійно і правильно зорієнтувати. Завдання бібліотеки полягає в тому, щоб створити умови, які забезпечили б вивчення та розвиток творчих особистостей, спрямовувати здібності учнів на виконання практичних завдань, що поставить життя.
   Творчий потенціал НВК – це перш за все члени наукового товариства «Ерудит», учасники предметних олімпіад, члени гуртків та факультативів з поглибленого вивчення предметів.
   Робота бібліотеки з вищезгаданою категорією учнів здійснюється в тісній співпраці з адміністрацією закладу, класними керівниками, вчителями-предметниками та батьками.
   Інформаційне забезпечення обдарованих дітей починається з попереднього уточнення та вивчення їх запитів. Ця робота включає в себе цілу низку заходів: аналіз читацьких формулярів, опитування, анкетування, бесіди під час відвідування бібліотеки, спостереження, тощо.
   У час бурхливого зростання кількості інформації шкільні підручники вже не вміщують у собі всі відомості. Інформація швидко старіє, не можна розраховувати на те, що отримані знання будуть актуальні протягом тривалого часу. Завдання бібліотекаря - навчити користувачів бібліотеки самостійно отримувати знання та набувати навички роботи з інформацією, формувати інформаційну культуру. Вся ця робота бібліотеки спрямована на те, щоб обдаровані користувачі могли вільно орієнтуватися в потоці тієї інформації, яка міститься як в книгах, періодичних виданнях, так і в електронних базах даних, які уже заявили про право на існування в інформаційному просторі суспільства. Адже не секрет, що на сьогодні книга перестала бути єдиним джерелом інформації.
   Все це обумовило пошук нових форм та методів бібліотечно-бібліографічної роботи з обдарованими дітьми.
   Реалії нашого життя вимагають постійного пошуку нових форм та методів роботи з обдарованими дітьми. Організовуючи літературно-тематичні вечори, вечори-зустрічі з цікавими людьми, творчі дискусії, прем’єри книг, обдаровані дітей залучаються до створення сценаріїв свят, прес-релізів, що сприяє розвитку їх творчості, а пізніше і до активної участі у них.
   Виходячи з того, що література — це перш за все мистецтво слова, що відображає дійсність у художніх образах і створює нову художню реальність за законами краси, можна сформулювати в загальних рисах принципи роботи бібліотекаря:
• це процес інтелектуалізації майбутнього громадянина, який через художнє слово навчається бачити та цінувати красу світу, життя, мистецтва;
• допомога учням зрозуміти себе, розкрити власні здібності, сформувати себе як особистість.
   Основне завдання бібліотеки НВК у розвитку творчих компетенцій учнів — створення можливостей займати не просто активну, але ініціативну позицію в навчальному процесі, не просто засвоювати запропонований учителем матеріал, але й пізнавати світ, вступаючи з ним в активний діалог, самому шукати відповіді, не зупинятися.
   Бібліотекарем школи проводяться заняття «Адресний пошук інформації та алгоритм його виконання»,де поряд із традиційним висвітленням теми, демонструється шлях пошуку інформації в електронному каталозі, в системі ІРБІС.
   Уже стало традицією оформлення стенду «Літературні обрії», де на сторінках, присвячених певним подіям розміщуються як прозові, так і поетичні твори наших учнів, вчителів
   З метою залучення дітей до активного, творчого читання щорічно проводиться шкільний конкурс «Найкращий читач року». Така робота завжди є успішною: серед переможців обласних та Всеукраїнських конкурсів неодноразово були і учні НВК, щорічно збільшується кількість учасників конкурсу, розширюється коло їхнього читання. Для популяризації конкурсу видаємо збірку «Книга збирає друзів», де крім даних про учасника конкурсу та його фото, ми представляємо коло їх читання з 6-7 творів і, звичайно, титульні сторінки книг, які вони презентували.
   Організації вищеназваних форм та методів роботи бібліотеки сприяє належно укомплектований довідково-бібліографічний фонд та спеціальні педагогічні періодичні видання, де багато уваги приділяється навчанню та вихованню творчих особистостей.